Makan Dengan Secukupnya Dalam Islam

Image
Assalamualaikum sahabat kabar islami, gimana kabarnya ?? Semoga sehat ya dan selalu dilancarkan rezekinya amiin. Oiya kali ini mimin dapet kutipan dari salah satu artikel yang akan membahas tentang Makan Dengan Secukupnya. Di zaman post-modern sekarang ini, makan dan sajian makanan sudah menjadi hal yang kompleks. Lebih-lebih di kota besar, ketika sebagian orang mencari sesuap nasi sejak dini hari, sebagian yang lain justru baru pulang dari makan dan minum di bar-bar atau kafe. Tingkah manusia dalam soal makan juga macam-macam. Kita sering mendengar sindiran, bahwa kalau orang miskin masih bingung mesti makan 'apa' hari ini, maka orang kaya selalu bingung makan 'di mana'. Adapun mereka yang teramat kaya (dan tidak punya moral Pancasila) -- dan duitnya berlimpah dari kredit bermasalah, misalnya -- sudah tidak memikirkan makan 'di mana', tapi lebih dari itu: makan 'siapa' hari ini. Terlepas dari kelakar tadi, Islam sendiri sebetulnya membolehkan kita mak…

9 Tips Berwudhu Yang Benar


Sebelum kita menjalankan Salah, kita mesti menyediakan diri kita pada mulanya. Penyediaan ini terdiri daripada melihat bahawa kita adalah kemas dari apa-apa jenis pencemar fizikal dan juga melaksanakan Wudu.
Wudu (wudhu) diperlukan untuk melakukan Salah. Kami tidak boleh menawarkan Salah kami tanpa membuat Wudu awal.

Di sini adalah tindakan yang perlu diambil:

1. Pada mulanya, buat Niyyah (niat) di hati anda bahawa perbuatan Wudu ini berfungsi untuk bersiap untuk Salah, dan juga menyatakan: "Bismillah" (untuk Allah).

2. Basuh kedua tangan hingga ke pergelangan tangan (bermula dengan tangan kanan) tiga kali, pastikan air telah sampai di antara jari-jari.

3. Ambil air dengan tangan kanan anda, masukkan ke dalam mulut anda dan bilas dengan teliti sebanyak 3 kali.

4. Ambil air dengan tangan kanan anda, semburkannya ke hidung anda dan tiub keluar 3 kali. (Gunakan tangan kiri jika diperlukan untuk membantu meniupnya).

5. Bersihkan seluruh muka anda 3 kali secara berterusan. (Seluruh muka termasuk: telinga yang ideal untuk telinga kiri, dan juga kuil ke bahagian bawah dagu).

6. Cuci lengan yang sesuai sepenuhnya dari pergelangan tangan ke siku bersama 3 kali, serta pastikan bahawa tiada lengan yang telah dibiarkan tidak dicuci. Ulangi dengan lengan kiri.

7. Gerakkan tangan lembap perlahan-lahan di atas kepala, bermula dari atas dahi ke belakang kepala, serta lulus kedua-dua arah belakang kepala ke leher, dan kemudian membawa mereka kembali ke dahi.

8. Dengan air yang sama, urut alur dan bukaan kedua-dua telinga dengan telunjuk basah, sementara itu juga melepasi ibu jari lembap di belakang telinga dari bahagian bawah yang lebih tinggi.

9. Akhirnya, basuh kedua kaki ke pergelangan kaki 3 kali, bermula dengan kaki yang sesuai. Lihatlah bahawa air sebenarnya telah mencapai antara jari kaki dan menutup baki kaki.

Di akhir langkah-langkah di atas menyatakan: "Ashhadu alla ilaha illallahu, wa ash-hadu anna muhammadan abduhu wa rasuluhu."

Ini menunjukkan: "Saya memperlihatkan bahawa tidak ada Tuhan yang layak sembahyang kecuali Allah sahaja, dan saya memperlihatkan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan juga RasulNya."


Comments

Popular posts from this blog

Kajian Konsep Pendidikan Anak Dalam Islam

Makan Dengan Secukupnya Dalam Islam

25 Nama Nama Nabi Yang Wajib Diketahui